Newsletter

Układ chłodzenia ma za zadanie zapewnienie silnikowi optymalnej temperatury pracy. Jak wszyscy wiemy, silnik podczas pracy wytwarza tarcie. Jest ono, co prawda, w pewnej części redukowane przez olej silnikowy, jednakże potrzebny jest dodatkowy układ chłodniczy. Na jego prawidłową pracę i niezawodność wielki wpływ ma stosowanie odpowiedniego płynu chłodniczego. W Polsce mamy do czynienia z wysoką roczną amplitudą temperatur, toteż stosowanie wody jako płynu chłodniczego skutkuje wieloma problemami – w zimie woda zamarza, w lecie zaś jej względnie niska temperatura wrzenia prowadzi do dużych problemów z przegrzewaniem się jednostek napędowych i zaburzeniami ich prawidłowej pracy. Dlatego warto cały rok stosować płyn chłodniczy. Analogicznie, jak w przypadku oleju silnikowego, konieczne jest regularne kontrolowanie poziomu płynu chłodniczego, gdyż jego niedobór prowadzi do szybkiego nagrzewania się silnika. Należy również bezwzględnie stosować się do zaleceń producenta i wymieniać płyn zgodnie z zaleceniami. Przy wymianie płynu chłodniczego na nowy warto najpierw wypłukać układ chłodzenia oraz sprawdzić żywotność uszczelek i w razie konieczności dokonać ich wymiany na nowe. Używając koncentratu pamiętajmy, aby zawsze rozcieńczać go wodą destylowaną i trzymać się zaleceń proporcji na opakowaniu. Zarówno płyn zbyt rozcieńczony jak i zbyt skoncentrowany mają ujemny wpływ na odprowadzanie ciepła z silnika. Nie należy rozcieńczać koncentratu zwykłą wodą, gdyż zawiera ona w sobie min. kamień, który osadza się na elementach systemu chłodzenia i zakłóca jego drożność. Sprawdzając poziom płynu warto dokonać kontroli wycieków i w razie potrzeby wymienić uszkodzone elementy lub zastosować uszczelniacz do chłodnic w formie płynnego preparatu.